100-Up minor

Övningen som Walter George kallar 100-Up delas in i två steg. En som kallas minor och en som kallas major. Innan du börjar med huvudövningen, major, är det bra att börja med minor-varianten. Detta för att träna upp balansen.

Ställ dig med fötterna rakt under dig med ungefär 20 centimeters mellanrum.
Låt armarna hänga ner avslappnade längs med sidorna.
Lyft ena benets knä upp till höfthöjd med ett spetsigt knä (mindre vinkel än 90 grader), samtidigt som motsatt arm höjs.
Sätt ner foten lätt mot marken och gör likadant med andra benet/armen.
Upprepa hundra gånger.

100-Up minor frammifrån
Framifrån

De första gångerna kan det ganska snabbt bli svårt att hålla balansen. Ta då en kort paus, stanna upp, fokusera och fortsätt sedan igen. Målet är inte att göra övningen fort, utan att göra den ordentligt.

Det är bättre om du gör 10 set om 10 repetitioner som är ordentliga än om du gör 100 i rad där de sista 60 är hafsiga.

100-Up minor från sidan
Från sidan

Med övning kommer färdighet och snart gör du 100 minor i rad.

Var observant på att knäet kommer upp i höfthöjd under varje repetition.
När du känner att balansen sitter är det dags att angripa ‘The 100-Up Major’.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *